X

Întrebări frecvente

De ce să îţi schimbi furnizorul de energie?
1. De ce acum este momentul să îţi schimbi furnizorul?

În ultimii 10 ani, piața de energie electrică a trecut printr-un proces greoi de liberalizare, ce se va încheia la 31 decembrie 2017. De asemenea, în ceea ce privește piața de gaze naturale, prețul de achiziție al gazelor naturale este deja complet liberalizat de la 1 aprilie 2017, urmând ca celelalte componente ale facturii (tariful de transport, distribuție, furnizare și înmagazinare) să fie liberalizate treptat până în 2021. În esență, această liberalizare presupune trecerea de la un regim reglementat de setare a preţurilor la un sistem concurențial precum și intrarea în piața a unor jucători noi. Pentru consumatorii individuali piața concurențială reprezintă oportunitatea de a avea mai mult control asupra cheltuielilor lunare cu utilitățile. Cu alte cuvinte, aceștia își pot alege în mod liber furnizorul care le oferă cea mai bună ofertă de valoare.

2. Cât mă costă să îmi schimb furnizorul actual de energie?

Schimbarea furnizorului este complet gratuită pentru client. Echipa Swip îți va trimite oferta câștigătoare iar, ulterior acceptării ofertei, noul furnizor se va ocupa de toate demersurile necesare schimbării.

3. Ce se întâmplă dacă am datorii la actualul furnizor?

În cazul energiei elctrice, deși această situație nu constituie un obstacol în schimbarea furnizorului, totuși furnizorul actual poate efectua demersuri legale pentru a-și recupera prejudiciul. Pentru a evita această situație, recomandăm achitarea datoriilor curente. Pe de altă parte, în cazul gazelor naturale, procedura de schimbare se poate efectua doar în condițiile în care au fost achitate toate facturile către furnizorul curent.

4. Care este diferența între producătorul, furnizorul și distribuitorul de energie electrică/gaze naturale?

Producătorul: Cel care generează energia electrică/ produce gazul natural Distribuitor: Cel care ia energia/ gazul natural de la producător și le transportă în casele oamenilor. Acesta este responsabil de infrastructură și rețea. Furnizor: Furnizează energia/ gazul către consumatorul final, încasează banii și îi distribuie către producător și distribuitor.

5. Care este procesul de schimbare a furnizorului de energie/gaz?

1. Alege un furnizor licenţiat în energie și/sau gaz și verifică oferta și beneficiile incluse
2. După ce ai acceptat oferta, noul furnizor îți va trimite noul contract precum și notificarea de reziliere a contractului actual în vederea semnării. Odată semnate actele, noul furnizor îl va notifica în scris pe furnizorul actual, cum că începând cu data de ZZ.MM.YYYY (în maxim 21 de zile). vei fi preluat de către acesta. De asemenea, noul furnizor pe baza contractului de furnizare încheiat cu tine va întreprinde demersurile necesare pentru încheierea contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de rețea.
3. Operatorul de distribuție/rețea verifică și validează corectitudinea datelor și a termenelor și transmite răspunsuri către părțile implicate în procesul de schimbare a furnizorului.
4. Intră în vigoare contractul de furnizare a energiei electrice/gaz cu noul furnizor.

6. Sunt necesare schimbări fizice la instalația de energie electrică/gaz atunci când decid să îmi schimb furnizorul?

Nu este necesară niciun fel de schimbare fizică la instalația de energie electrică/gaz. Singura schimbare va fi legată de numele companiei către care achiți factura de energie electrică/ gaz. Este important de știut că indiferent de furnizorul ales, nu va exista nicio schimbare în ceea ce privește:

  • distribuitorul de energie electrică (operatorul de rețea)/ gaz
  • continuitatea în alimentare și calitatea energiei electrice/ gazului
  • serviciile de remediere de care beneficiezi în cazul întreruperii energiei electrice/ gazului

7. Există riscul să rămân fără energie electrică/ gaz atunci când schimb furnizorul?

Nu există riscul să rămâi fără energie electrică/ gaz din cauza schimbării furnizorului, întrucât instalația nu suferă modificări fizice.

8. Cât timp durează schimbarea furnizorului?

Conform legii, schimbarea durează 21 de zile de la notificarea furnizorului actual în ceea ce privește dorința de a schimba furnizorul. Ulterior acestei notificări, noul furnizor va face demersurile necesare schimbării.

9. Pot fi penalizat pentru schimbul de furnizor?

Actualul furnizor nu are dreptul să te penalizeze pentru schimbarea de furnizor. Liberalizarea pieței îți conferă dreptul de a alege oferta care se potrivește nevoilor tale.

10. Ce se întâmplă dacă noul furnizor iese de pe piață?

Această decizie, indiferent de motiv, nu va presupune pentru tine nici întreruperi de energie electrică/ gaz, nici probleme legale. Vei fi preluat imediat de un furnizor de ultimă instanță, iar apoi vei avea dreptul de a-ți alege iarăși furnizorul preferat.

11. Ce este un furnizor de ultimă instanță? (FUI)

Furnizorul de ultimă instanță este furnizorul desemnat de ANRE pentru a presta serviciul universal de furnizare în condiții specifice reglementat. Fiecare dintre cei patru furnizori tradiționali de electricitate (Electrică, CEZ, E.ON și ENEL), este furnizor de ultimă instanță pentru una sau mai multe regiuni din țară, ei preluând automat clienții atunci când unii din furnizorii de energie electrică părăsesc piața. Același proces se aplică și pentru gazele naturale, unde ANRE desemnează furnizorii de ultimă instanță.

12. Cum se compune prețul la energie?

Prețul la energie se compune din energie activă (tarif negociat cu furnizorul) plus alte tarife care sunt stabilite prin lege de către ANRE (Agenția Națională de Reglementare a Energiei Electrice). Aceste tarife sunt următoarele: tarif de introducere în rețea, tarif de extracție din rețea, tarif de distribuție, tarif de transport, certificate verzi, acciza, cogenerare și taxa radio și tva. La aceste tarife se adaugă TVA.

13. Cum se compune prețul la gaz?

Prețul la gaz este format din prețul gazelor naturale oferit de furnizor (include toate costurile aferente activităţii de furnizare a gazelor naturale, inclusiv marja de profit a furnizorului, şi toate costurile pentru achiziţia gazelor naturale ca marfă - în funcţie de ponderea surselor furnizorului, respectiv gaze naturale din producţia internă, din import, extrase din depozitele de înmagazinare subterană, după caz), la care se adaugă tarifele reglementate de către ANRE: tariful de transport și tariful de distribuție. La aceste tarife se adaugă TVA.

14. Poate noul furnizor să mărească prețurile?

Pe perioada contractului semnat furnizorul nu poate mări prețurile pe durata contractului semnat. Totuși, ANRE poate efectua modificări asupra tarifelor reglementate (transport, distribuție etc.), modificări care vor impacta toți consumatorii, indiferent de furnizorul de energie electrică/gaze naturale ales.

15. De ce Swip?

Swip este prima platformă de negociere colectivă, care reunește consumatorii mici sub aceeași umbrelă și negociază în numele lor pentru a obține prețuri mai bune la utilități.

16. Cât mă costă să accesez serviciile Swip?

Accesarea serviciilor Swip este gratuită pentru clienții noștri. Tot ce trebuie să faci este să îți introduci datele pe site, iar noi ne ocupăm de restul.

17. Cât timp durează procesul de negociere?

După înregistrare, pașii rămași sunt ca Swip să meargă cu întreg portofoliul către furnizori pentru negociere. Procesul de negociere va dura între 2 și 4 săptămâni, urmând ca utilizatorii să primească rezultatul negocierii cu oferta primită din partea furnizorului câștigător.

18. Cum pot adăuga mai multe locuri de consum?

În pagină “Contul meu”, ai un buton dedicat “Adaugă loc consum”, care îți permite adăugarea a până la 5 locuri noi de consum.